I et medielandskab hvor forbrugeren er blevet mere og mere kritisk i forhold til det materiale der fanger dem og de gerne vil se, er det kreative indhold begyndt at vægte højere. Men det kreative indhold står ikke alene, vi skal også være målrettet og relevante, både i forhold til emner og kanalvalg.
Når vi ser på tal fra Google, ses det at det kreative indhold i din kampagne strategi er det der har den største betydning i forhold til god performance af din kampagne. Faktisk har det hele 49% betydningen i forhold til kanalvalg og brand. Tiderne hvor brand loyalitet og kanalvalg, var nok for succes er ovre, nu skal du lægge stor vægt på dit kreative indhold, hvis din indsats skal blive en succes.
Her er 3 ting du skal tænke over når du arbejder med dit kreative materiale, for at få det til performe bedst muligt og skabe succes for dig.
Definer din målgruppes behov og mønstre
Vores målgrupper er blevet mere og mere kræsne, deres adfærd ændre sig hurtigt og loyaliteten i forhold til et brand er faldne. For at overvinde disse udfordringer er vi nødt til at ændre vores måde at kommunikere til målgruppen. Vi skal væk fra den traditionelle tankegang hvor vi laver kreativt indhold der er fokuseret på engagement over en bred eksponering og blive mere målrettet med vores kreative indhold, så det bliver eksponeret for målgruppen der hvor det er relevant for dem.
Det vil sige at vores kreative materiale skal være målrette en specifik målgruppe og deres behov, samt det stadie de er i deres kunderejse Det materiale du gerne vil benytte dig i din første-gangs kommunikation med målgruppen, f. eks gennem annoncering via SoMe kanal, skal være kort, præcist og velproduceret, hvor materiale omkring dit produkt eller ydelse på websitet godt må være længere, informativt og have en større grad af personlighed.
Materiale – benyt dig af det din modtager fortrækker og hvor de er!
Der findes utrolig mange former for kreativt materiale og det hele har forskellig virkning i forhold til din modtager, som nævnt ovenfor. Det vigtigst for en god performance af dit kreative kampagnemateriale er at det er relevant og det som modtageren gerne vil se og de finder relevant. Når vi kigger bredt ud over de forskellige typer kreativt materiale, er der bestemt et der har en rigtig god performance – video!
Video er det mest fortrukne medie på tværs af alle målgrupper og generationer, og det er et medie du nemt kan anvende til mange forskellige touch points i jeres kunde rejse. Det er ligeledes et af de kreative medier, hvor du nemt selv kan komme i gang og lave dit eget indhold, hvis du sætter dig ind i de basale teknikker. I forhold til grafisk materiale eller billeder, har den teknologiske udvikling indenfor videoproduktion, gjort det meget nemmer for virksomheder selv at arbejde med dette medie.
Den gode performance video har, gør det til et fantastisk medie at implementere som et kreativt element i dine forskellige typer af kampagne materiale. Vi kan se at video har en positiv effekt på performance af både nyheds-mail, blog post, annoncer og meget mere.
Udnyt det rigtige format og få mere ud af dit kreative indhold
Med det store udvalg af forskellige medie platforme, kræver det en hvis form for tilpasning af vores kreative materiale for at få succes. Vi kan ikke blot udvikle et stykke content og herefter implementere det på alle vores forskellige touch points. 75% af alle forbrugere starter deres kunderejse på et device og slutter på et andet, dette betyder at dit kreative materiale problemfrit skal kunne bevæge sig med forbrugeren og blive vist i både det rette format og opbygning i forhold til den pågældende medie platform.
Når du udvikler dit kreative materiale, skal det derfor kunne anvendes i forskellige formater, længder og versioneringer, da vi kan se en klar performance nedgang hvis ikke tager højde for dette. F. eks kan et kvadratisk video-format (f. eks 1:1) i sociale feeds performer mere end 50% bedre end det klassiske 16:9 format og en til passet video i nyhedsmail kan øge din CTR med 300 %.
Comments