YouTube har opnået status som verdens 2. største søgemaskine, kun overgået af ejeren Google. Det giver nogle unikke muligheder, der kan anvendes i online markedsføringsstrategien, både i forhold til annoncering og reach og synlighed. I denne artikel vil vi komme ind på de emner, vi mener er mest relevante for at opnå et godt resultat samt de key benefits, du kan få ud af platformen.
Når det kommer til online medier, er YouTube et af de mest anvendte. En tredjedel af alle internetbrugere benytter sig af YouTube dagligt, hvilket resulterer i milliarder timers video, der ses hver dag. Der uploades faktisk 400 timers nyt indhold til YouTube hvert minut!
Men det er ikke kun videoindhold, der spiller en rolle. Det er også de forskellige parametre omkring videoen, som spiller ind.
At have en stærk tilstedeværelse på YouTube kræver, at du arbejder målrettet med dit indhold, både i forhold til de videoer, der bliver uploaded, men også med de parametre du selv kan arbejde med. Lykkes dette, giver det dig ikke kun den perfekte mulighed for at tiltrække kunder med relevant indhold, men er også en god platform til at brande dig selv på og øge din awareness til en mindre pris end på de mere ”etableret” online kanaler.
Når du går i gang, bør du klarlægge, hvad målet med din tilstedeværelse er. Du bør samtidig finde ud af, hvilke interesser din målgruppe har, for at kunne afdække målgruppens behov. På den måde kan du målrette din indsats.
Annoncerings muligheder
Med den store anvendelse af YouTube, har dette naturligvis gjort platformen til et stort marked for annoncører og dette er et område, hvor der er mange muligheder.
Mange YouTube-annoncører mangler dog den nødvendige insight i, hvilke reelle muligheder, der ligger i annoncering på YouTube og opnår derfor ikke det reelle potentiale for deres kampagner. En vellykket YouTube-annonceringsstrategi skal opfylde målene for dit brand, engagere din målgruppe og være relevant på det tidspunkt, hvor du rammer dem. Dette kræver insights i, hvilke parametre du skal arbejde med i forhold til målgruppen. Det kræver også, at du anvender de rigtige former for annonceringsmetoder. De to mest anvendte måder du kan annoncere på YouTube, er Bumper ads og In-stream ads.
Bumper ads er de annoncer, der vises i 6 sekunder og ikke kan skippes. På den måde kandu fastholde forbrugeren. I forhold til øget Brand awareness, ses bumper ads som et meget effektivt redskab og kan målrettes direkte mod din relevante målgruppe. Bumper ads er designet til at nå seerne i øjeblikket, hvor de er modtagelige for en hurtig fokuseret besked, og det kan enten være i forhold til et enkelt budskab eller et statement.
In-stream annoncer afspilles før eller under en anden video, og de kan først skippes efter 5 sekunder af din video. I forhold til en Bumper ads, så betaltes der først for In-stream ads, hvis der ses mere end 30 sekunder af videoen eller der foretages en aktiv handling fra seeren (klik på link eller lign.) Så in-stream ads giver dig muligheden for at fortælle mere, men du skal stadig sørge for at engagere forbrugeren indenfor de første 5 sekunder.
En pris hvor alle kan være med
En af de ting der er mest fordelagtigt ved YouTube annoncering lige nu er, hvor billig det er at komme i gang. I nogle tilfælde vil annoncer koste så lidt som nogle få kroner, i forhold til bumper-ads og endnu bedre er det med In-stream ads. Det kræver selvfølgelig mere end blot en billig annonce at lave en vellykket kampagne, men det giver dig utrolig gode muligheder for at teste forskellige ting af til et mindre budget og dermed blive skarpere på, hvordan du bedst muligt fanger din målgruppe.
Comentarios